Om Flix
Vi tilbyder bæredygtige rejsemuligheder til overkommelige priser for alle
Et overblik over Flix
Flix er en førende, global rejsetech-virksomhed, der har som mål at tilbyde bæredygtige rejsemuligheder til overkommelige priser. Siden sin grundlæggelse har Flix leveret sådanne løsninger til over 500 millioner rejsende i mere end 40 lande på 4 kontinenter gennem sine brands FlixBus, FlixTrain, Greyhound og Kâmil Koç. Som en virksomhed med få aktiver og med udgangspunkt i en innovativ teknologiplatform for både rejsende og partnere har Flix hurtigt udviklet sig til at blive markedsledende inden for langdistancebusrejser på tværs af Europa, Nordamerika og Tyrkiet og ekspanderer fortsat til Sydamerika og Asien. Flix henvender sig til et stadigt voksende marked for langdistancebus- og -togrejser, drevet af den øgede miljøbevidsthed i samfundet. Målet er at blive klimaneutral i Europa i 2040 og på globalt plan i 2050. Derudover forpligter Flix sig til Science Based Targets-initiativet (SBTi), en universelt anerkendt videnskabelig ramme, og har fastsat kortsigtede mål til at reducere sin påvirkning allerede i 2032. Få mere at vide her.
Nøgletal og fakta
40+
8,000+
500+
1,000+
5,000+
10+
25+
5,500+
100+
Flix' forretningsmodel

© Flix SE
Flix' skalerbare teknologiplatform, som danner rammen om forretningsmodellen, er skræddersyet til at levere brugeroplevelser i topklasse til både rejsende og partnere. Ved at kombinere tilrettelæggelse af rutenetværk samt marketing og prissætning anvender Flix innovative løsninger til at muliggøre komfortable og mere bæredygtige rejser til overkommelige priser på globalt plan. Gennem virksomhedens teknologiplatform og brugervenlige app tilbyder Flix en rejseoplevelse, der er tilpasset passagerernes behov, og forbinder rejsende med lokale buspartnere og deres transportmuligheder – alt sammen på en måde, der sikrer en moderne flåde, der overholder de højeste sikkerhedsstandarder. Med denne forretningsmodel og kun få aktiver er virksomheden gået fra at være en europæisk start-up til en førende rejseteknologisk vinder, der fortsat ekspanderer globalt.
Bæredygtige rejser
Med en gennemsnitlig udledning på 27,8 g CO₂ pr. passager-kilometer kan en rejse med FlixBus i Europa reducere ens klimaaftryk til en femtedel af udledningen ved bilkørsel og en tiendedel af udledningen ved flyrejser. Resultater, der næsten kan måle sig med intercitytog.*
Ved at vælge Flix’ tjenester frem for andre transportformer, som udleder mere CO₂ pr. passager-kilometer ifølge videnskabelige undersøgelser, undgik Flix’ passagerer i 2024 anslåede 1,5 millioner tons CO₂.
Den beregning følger retningslinjerne hos World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) og data fra kundeundersøgelser i forbindelse med afsluttet rejse, driftsmålinger og udledningsfaktorer fra Flix’ Well-to-Wheel-analyse fra 2021. Flix anerkender udfordringerne ved at opstille pålidelige kontrafaktiske scenarier, herunder lave svarprocenter i undersøgelser og ufuldstændige data om brændstofforbrug fra buspartnere. For at sikre troværdighed har virksomheden anvendt konservative tilgange og taget højde for en potentiel boomerangeffekt. Metoden blev revideret og godkendt af en ekstern revisionsvirksomhed i 2023. Da den metode, der blev anvendt i 2024, er den samme som året før, er der ikke indhentet yderligere ekstern verificering i 2024.
Du kan finde flere oplysninger i Metode til undgået udledning for 2024.
I tråd med sin vision om at fremme bæredygtighed inden for langdistancerejser sigter Flix mod at opnå klimaneutral drift i Europa i 2040 og på globalt plan i 2050. Derudover forpligter Flix sig til Science Based Targets-initiativet (SBTi), en universelt anerkendt videnskabelig ramme, og har fastsat kortsigtede mål til at reducere sin påvirkning allerede i 2032. I april 2024 validerede SBTi disse mål og anerkendte dermed, at Flix’ strategi er i overensstemmelse med globale klimamål. Få mere at vide her.
Flix' teknologiske historie

© Flix SE
Komplekse langdistancerejser på jorden kræver en meget sofistikeret teknologisk løsning, som Flix leverer gennem sin egenudviklede og skalerbare teknologiske løsning. Flix' skalerbare teknologiplatform danner grundlaget for vores værditilbud og fungerer som et selvforstærkende svinghjul, der er skræddersyet til at levere brugeroplevelser i topklasse til både rejsende og partnere. En strømlinet bookingproces gør det nemt for kunderne at navigere på platformen og i den brugervenlige app, hvor man kan vælge mellem høj frekvens og netværksdensitet, overkommelige priser og konsistent kundeservice af høj kvalitet. Rejsende oplever en bekvem bookingproces fra start til slut, lige fra fremsøgning af en specifik rejse, valg af forbindelser og faciliteter om bord til betaling via strømlinede, integrerede betalingsløsninger.

© Flix SE
Gennem Flix' platform kan partnere drage nytte af adgangen til en ny kundebase, en ekstra stabil og forudsigelig omsætningsstrøm, datadrevet beslutningstagning, optimeret brug samt omkostningsbesparelser. Disse aspekter fremhæver Flix' position som markedsleder inden for teknologidrevne rejseløsninger, der giver både rejsende og partnere en uovertruffen værdi. Muligheden for at skalere AI- og maskinlæringsapplikationer er blandt Flix' primære, strategiske prioriteter for at kunne sikre leveringen af brugeroplevelser i topklasse.
495+ M
1.2 M
44+ M
Brands i Flix-koncernen
Med en forretningsmodel, som er baseret på effektiv forvaltning af aktiver, tæller koncernen forbrugeranerkendte brands såsom FlixBus og FlixTrain, Kâmil Koç i Tyrkiet og ikoniske Greyhound i Nordamerika.
Flix' ledelse

André Schwämmlein, grundlægger og CEO
Globale forretningsmæssige og kommercielle funktioner
André Schwämmlein er medstifter af og administrerende direktør (CEO) for Flix. Hans tro på alternative, bæredygtige løsninger til kollektiv transport inspirerede ham til at diskutere muligheden for et privatiseret marked med sine nuværende medstiftere, mens han arbejdede som konsulent hos Boston Consulting Group (BCG) i 2009, hvorefter han grundlagde Flix i 2011. Som CEO for Flix stræber Schwämmlein efter at fuldføre virksomhedens vision om at lade kunderne opleve verden. Flix er under hans lederskab blevet en markant markedsleder inden for alle kerneområder og har ekspanderet til adskillige lande. Han er også et aktivt medlem af bestyrelsesrådet i Scout24 SE og ABOUT YOU Holding SE. Derudover har han været medlem af det politiske parti De Grønne i Tyskland siden 2002.

Daniel Krauss, grundlægger & CIO
Teknologi- og HR-ansvarlig
Som informationschef (CIO) og HR-chef (CHRO) for Flix er Daniel Krauss ansvarlig for virksomhedens teknologi og ansatte. Sammen med sine medstiftere var han med til at udvikle Flix som en international transportudbyder. Krauss er også investor og medlem af rådgivende udvalg i virksomheder såsom Baby1one og uvex. Han er overbevist om, at uddannelse, iværksætteri og innovation kan forbedre samfundet væsentligt. Han underviser ofte på Friedrich Alexander-universitetet i Erlangen-Nürnberg og er samtidig medstifter af FightBack-initiativet, som arbejder for at fremme forandringer i retning af et mere bæredygtigt samfund. Derudover er han også aktiv andelshaver i Tysklands største NGO for iværksætterrettet uddannelse, STARTUP TEENS, såvel som medaktionær og bestyrelsesmedlem hos CODE University.

Benjamin Gubitz, CFO
Økonomi og juridiske funktioner
Benjamin Gubitz blev en del af Flix i 2015 og overtog stillingen som økonomidirektør (CFO) i Flix i januar 2025. I hans stilling er han ansvarlig for alle Flix’ økonomiske og juridiske funktioner. Før han indtrådte i stillingen som CFO, sad Gubitz i flere forskellige seniorlederstillinger med ansvar for økonomistyring og investorrelationer hos Flix. I løbet af hans tid i virksomheden har han spillet en afgørende rolle i lukningen af forskellige finansieringsrunder, opbygget økonomistyringsgruppen og arbejdet på talrige virksomhedsfusioner og -opkøb, heriblandt købet af Greyhound Lines i 2021. Før han kom til Flix, var han projektleder hos BCG. Gubitz har en PhD i statskundskab.

Max Zeumer, CCO
Efterspørgsel og nye markeder
Max Zeumer, kommerciel direktør (CCO), begyndte sin rejse hos Flix i starten af 2015, hvor han sidenhen har håndteret internationale markeder med succes. Som CCO har han stået i front for den globale ekspansion med fokus på Nordamerika samt nye vækstmarkeder såsom Brasilien, Chile og Indien. Samtidig har han ført tilsyn med den globale markedsføring på det kommercielle marked samt omsætningsstyring. Med en mangfoldig akademisk baggrund inden for bl.a. datalogi og filosofi samt en master i forretningsadministration fra Columbia Business School finpudsede han sine evner som konsulent hos Boston Consulting Group. Her opdagede han hurtigt sin passion for at gøre op med traditionelle industrier gennem digitalisering. Hans engagement i at fremme samarbejde og synergi på tværs af landegrænser har en betydelig indflydelse på genskabelsen af den globale rejsebranche gennem digitalisering.

Fabian Stenger, COO
Leverance og europæiske markeder
Fabian Stenger er driftsleder (COO) for koncernen og begyndte sin rejse hos Flix i 2013, hvor han havde succes med at udvikle det tyske marked og senere også det nord- og sydeuropæiske. Siden han overtog rollen som COO i april 2022 har Stenger været med til at lede europæiske busforretninger. Han fører samtidig tilsyn med forsyningssiden af den globale forretning og varetager rutenetværkstilrettelæggelse samt partnerstyring, herunder flådetransformation, drift og kundeservice. Foruden hans tidlige karriere hos Bain & Co og en akademiske baggrund fra University of St. Gallen i Schweiz er hans mangeårige erfaring hos Flix og strategiske lederskab og forpligtigelse over for bæredygtighed med til at drive Flix' succes og forme virksomhedens fremtid og globale indflydelse.
*Data hentet fra egen beregning, atmosfair-analyser, UBA 2023, US EPA 2024. For flere oplysninger kan du se Flix’ metode til undgået udledning 2024.