Om Flix

Vi tilbyder bæredygtige rejsemuligheder til overkommelige priser for alle

Et overblik over Flix

Flix er en førende, global rejsetech-virksomhed, der siden sin grundlæggelse har tilbudt bæredygtige rejsemuligheder til overkommelige priser til mere end 400 millioner rejsende på tværs af mere end 40 lande og 4 kontinenter gennem sine brands FlixBus, FlixTrain, Greyhound og Kâmil Koç. Flix blev lanceret i 2013 som en virksomhed med få aktiver og med udgangspunkt i en innovativ teknologiplatform for både rejsende og partnere. Derefter udviklede virksomheden sig hurtigt til at blive markedsledende inden for langdistancebusrejser på tværs af Europa, Nordamerika og Tyrkiet og ekspanderer fortsat til Sydamerika og Asien. Flix henvender sig til et stadigt voksende marked for langdistancebus- og -togrejser og er drevet af den øgede miljøbevidsthed i samfundet. Målet er at blive CO2-neutral i Europa i 2040 og på globalt plan i 2050. For at kunne vurdere sine fremskridt på baggrund af videnskabeligt anerkendte rammer har Flix formuleret nogle kortsigtede mål for emissionsreduktion i overensstemmelse med Science Based Targets-initiativet.  
 

Hovedtal og fakta

40+

lande på 4 kontinenter

5,600

destinationer

400+

millioner af passagerer siden grundlæggelsen

1,000+

buspartnere

5,500+

busser på vejene

13+

FlixTrain-tog i Tyskland

25+

kontorer

5,500+

ansatte

100+

nationaliteter

Flix' forretningsmodel

Flix' skalerbare teknologiplatform, som danner rammen om forretningsmodellen, er skræddersyet til at levere brugeroplevelser i topklasse til både rejsende og partnere. Ved at kombinere tilrettelæggelse af rutenetværk samt marketing og prissætning anvender Flix innovative løsninger til at muliggøre komfortable og mere bæredygtige rejser til overkommelige priser på globalt plan. Gennem virksomhedens teknologiplatform og brugervenlige app tilbyder Flix en rejseoplevelse, der er tilpasset passagerernes behov, og forbinder rejsende med lokale buspartnere og deres transportmuligheder – alt sammen på en måde, der sikrer en moderne flåde, der overholder de højeste sikkerhedsstandarder. Med denne forretningsmodel og kun få aktiver er virksomheden gået fra at være en europæisk start-up til en førende rejseteknologisk vinder, der fortsat ekspanderer globalt. 

Bæredygtig rejse

Med en gennemsnitlig emissionsfaktor på 27,8 g CO₂ per passagerkilometer kan en rejse med FlixBus i Europa reducere ens klimaaftryk næsten seks gange mere i sammenligning med at køre og otte gange mere i sammenligning med at flyve. Derudover kan passagerer, når de booker deres rejser, vælge at kompensere for deres klimaaftryk ved at donere til internationalt anerkendte og miljøforkæmpende NGO'er. I 2023 sparede Flix' passagerer miljøet for 1,1 millioner tons CO₂ ved at vælge FlixBus og FlixTrain frem for andre transportløsninger. Flix er drevet af en øget bevidsthed for bæredygtig rejse og bestræber sig på at blive CO₂-neutral i Europa i 2040 og globalt i 2050. Flix har formuleret nogle kortsigtede mål for emissionsreduktion i overensstemmelse med Science Based Targets-initiativet for at kunne vurdere sine fremskridt inden for videnskabeligt anerkendte rammer.

Flix' teknologiske historie

Komplekse langdistancerejser på jorden kræver en meget sofistikeret teknologiløsning, som Flix er i stand til at levere gennem sin proprietære og skalerbare teknologistak. Flix' skalerbare teknologiplatform danner grundlaget for vores værditilbud og fungerer som et selvforstærkende svinghjul, der er skræddersyet til at levere brugeroplevelser i topklasse til både rejsende og partnere. En strømlinet bookingproces gør det nemt for kunderne at navigere på platformen og i den brugervenlige app, hvor man kan vælge mellem høj frekvens og netværksdensitet, overkommelige priser og konsistent kundeservice i høj kvalitet. Rejsende oplever en bekvem bookingproces fra start til slut, lige fra fremsøgning af en specifik rejse, valg af forbindelser og faciliteter om bord til betaling via strømlinede, integrerede betalingsløsninger. 

Gennem Flix' platform kan partnere drage nytte af adgangen til en ny kundebase, en ekstra stabil og forudsigelig omsætningsstrøm, datadrevet beslutningstagning, optimeret brug samt omkostningsbesparelser. Disse aspekter fremhæver Flix' position som markedsleder inden for teknologidrevne rejseløsninger, der giver både rejsende og partnere en uovertruffen værdi. Muligheden for at skalere AI- og maskinlæringsapplikationer er blandt Flix' primære, strategiske prioriteter for at kunne sikre leveringen af brugeroplevelser i topklasse.

495+ M

Over 495 millioner sæder administreres dagligt af vores AI-baserede system

1.2 M

Prognosticerer cirka 1,2 millioner rejser dagligt

44+ M

I gennemsnit opdateres mere end 44 millioner sædepriser dagligt

Brands under Flix-koncernen

Med en forretningsmodel, som er baseret på effektiv forvaltning af aktiver, tæller koncernen forbrugeranerkendte brands såsom FlixBus og FlixTrain, Kâmil Koç i Tyrkiet og ikoniske Greyhound i Nordamerika.

Flix' ledelse

André Schwämmlein, grundlægger og CEO

André Schwämmlein, grundlægger og CEO

Globale forretningsmæssige og kommercielle funktioner

André Schwämmlein er medstifter af og administrerende direktør (CEO) for Flix. Hans tro på alternative, bæredygtige løsninger til kollektiv transport inspirerede ham til at diskutere muligheden for et privatiseret marked med sine nuværende medstiftere, mens han arbejdede som konsulent hos Boston Consulting Group (BCG) i 2009, hvorefter han grundlagde Flix i 2011. Som CEO for Flix stræber Schwämmlein efter at fuldføre virksomhedens vision om at lade kunderne opleve verden. Flix er under hans lederskab blevet en markant markedsleder i alle kerneområder og har ekspanderet til adskillige lande. Han er også et aktivt medlem af bestyrelsesrådet i Scout24 SE og ABOUT YOU Holding SE. Derudover har han været medlem af det politiske parti De Grønne i Tyskland siden 2002.

Daniel Krauss, grundlægger & CIO

Daniel Krauss, grundlægger & CIO

Teknologi- og HR-ansvarlig    

Som informationschef (CIO) og HR-chef (CHRO) for Flix er Daniel Krauss ansvarlig for virksomhedens teknologi og ansatte. Sammen med sine medstiftere var han med til at udvikle Flix som en international transportudbyder. Krauss er også investor og medlem af rådgivende udvalg i virksomheder såsom Baby1one og uvex. Han er overbevist om, at uddannelse, iværksætteri og innovation kan forbedre samfundet væsentligt. Han underviser ofte på Friedrich Alexander-universitetet i Erlangen-Nürnberg og er samtidig medstifter af FightBack-initiativet, som arbejder for at fremme forandringer i retning af et mere bæredygtigt samfund. Derudover er han også aktiv andelshaver i Tysklands største NGO for iværksætterrettet uddannelse, STARTUP TEENS , såvel som medaktionær og bestyrelsesmedlem hos CODE University. 

Christoph Debus, CFO

Christoph Debus, CFO

Finansielle og juridiske funktioner

Christoph Debus overtog stillingen som økonomidirektør (CFO) hos Flix i begyndelsen af marts 2022. Som økonomidirektør er han ansvarlig for Flix' finansielle og juridiske anliggender. Debus er ekspert i transportbranchen og kan bryste sig af adskillige lederstillinger på kapitalmarkedet, der på et tværfagligt grundlag går ud over traditionelle CFO-aktiviteter. Han har tidligere været CEO for Thomas Cook Group Airlines og var senest CFO hos Condor, hvor han havde succes med at repositionere virksomheden. 

Max Zeumer, COO

Max Zeumer, COO

Efterspørgsel og nye markeder

Driftslederen (COO) Max Zeumer begyndte sin rejse hos Flix i starten af 2015, hvor han sidenhen har håndteret internationale markeder med succes. Som COO fra april 2022 har han stået i front for den globale ekspansion med fokus på Nordamerika samt nye vækstmarkeder såsom Brasilien, Chile og Indien. Samtidig har han ført tilsyn med den globale markedsføring på det kommercielle marked samt omsætningsstyring. Med en mangfoldig, akademisk baggrund inden for bl.a. datalogi og filosofi samt en kandidatuddannelse fra Columbia Business School finpudsede han sine evner som konsulent hos Boston Consulting Group. Her opdagede han hurtigt sin passion for at gøre op med traditionelle industrier gennem digitalisering. Hans engagement i at fremme samarbejde og synergi på tværs af landegrænser har en betydelig indflydelse på genskabelsen af den globale rejsebranche.

Fabian Stenger, COO

Fabian Stenger, COO

Leverance og europæiske markeder

Fabien Stenger er driftsleder (COO) for koncernen og begyndte sin rejse hos Flix i 2013, hvor han havde succes med at udvikle det tyske marked og senere også det nord- og sydeuropæiske. Siden han overtog rollen som COO i april 2022 har Stenger været med til at lede europæiske busforretninger. Han fører samtidig tilsyn med forsyningssiden af den globale forretning og varetager rutenetværkstilrettelæggelse samt partnerstyring, herunder flådetransformation, drift og kundeservice. Foruden hans tidlige karriere hos Bain & Co og akademiske baggrund fra University of St. Gallen i Schweiz er hans mangeårige erfaring hos Flix og strategiske lederskab og forpligtigelse over for bæredygtighed med til at drive Flix' succes og forme virksomhedens fremtid og globale indflydelse.